Unele dintre primele lucruri la care ne gândim atunci când vorbim despre un oraș inteligent sunt automatizarea, eficiența și soluțiile high-tech. Care sunt unele dintre problemele care pot fi rezolvate cu ajutorul tehnologiei într-un oraș modern și ce altceva este esențial pentru ca acest lucru să se întâmple?
Unde pot ajuta sistemele IT într-un oraș inteligent?
Aplicațiile și sistemele IT fac viața orașului nostru mult mai ușoară și permit îndeplinirea multor sarcini mult mai rapid decât era posibil în era pre-digitală. De la depunerea unei declarații fiscale până la găsirea celei mai bune conexiuni pentru transportul în comun, toate acestea se pot face în câteva minute sau chiar secunde datorită contribuției aplicațiilor IT. Și acesta este doar vârful aisbergului, deoarece sistemele IT susțin în primul rând nevoile noastre de bază - cum ar fi accesul la electricitate, apă sau internet. De obicei nu ne gândim prea mult la modul în care funcționează oricare dintre acestea - atâta timp cât se întâmplă și avem acces neîntrerupt la aceste bunuri și servicii. Această funcționare fără probleme este parțial posibilă datorită sistemelor IT – în acest caz, sistemelor de inventariere a rețelei, care dețin cele mai actuale informații despre fiecare element al unei rețele – fie că este vorba de o rețea electrică sau de o rețea de telecomunicații.
În cazul unei întreruperi, proprietarul sau gestionarul rețelei poate verifica unde a avut loc defecțiunea și poate lua măsurile corespunzătoare în cel mai scurt timp posibil.
Astfel de sisteme nu sunt utile numai atunci când apar situații de urgență, ci ori de câte ori este nevoie de acces la informații despre rețea – fie pentru a căuta posibilități de dezvoltare și extindere ulterioară a acesteia, fie pentru a o menține în funcțiune și pentru a preveni orice timp de deranjament sau nefuncționare.
Date de înaltă calitate ca bază pentru funcționarea sistemelor într-un oraș inteligent
Da, datorită sistemelor IT și a unui flux de date liber și a accesului instantaneu la informații, defecțiunile care durau zile întregi pentru a fi remediate pot fi acum rezolvate în câteva ore. Deși soluțiile IT sunt indispensabile pentru ca acest lucru să se întâmple, ele nu pot funcționa fără date – cheia pentru un sistem IT funcțional sunt datele și nu doar orice date, ci datele de înaltă calitate. Acest element crucial este adesea subestimat. În entuziasmul nostru pentru modern vrem să trecem direct la stadiul de implementare a soluțiilor high-tech, dar, între timp, adesea datele de calitate scăzută sau chiar lipsa totală a acestora ne pot îngreuna sau chiar opri astfel de implementări.
De cele mai multe ori, în special în sectoare precum Energia și Telecomunicațiile, companiile dețin mii de metri pătrați de informații în rețeaua lor sub formă de arhive pe suport de hârtie sau le lipsesc în totalitate informații actualizate cu privire la anumite elemente ale rețelei. Se estimează că 40-50% din toate rețelele din Europa încă nu au nicio formă de inventar digital. Chiar dacă datele au fost deja digitalizate, acestea sunt adesea stocate în sisteme diferite și în formate diferite, incompatibile.
Procesul de digitalizare, unificare sau colectare a datelor care urmează să fie introduse în sisteme poate fi una dintre sarcinile cele mai dificile, consumatoare de timp și care necesită resurse în întregul proces de transformare digitală. Din fericire, aici tehnologia poate da o mână de ajutor. Unul dintre aceste instrumente care pot ajuta la accelerarea procesului de digitalizare este GlobIQ – unul dintre produsele Globema create special cu scopul de a ajuta companiile din sectorul utilităților și telecomunicațiilor să își digitalizeze activele.
O privire mai atentă asupra procesului de colectare a datelor și a suportului GlobIQ
Deci, să aruncăm o privire mai atentă la procesul de colectare și digitalizare a datelor pentru o rețea și la modul în care GlobIQ poate ajuta în fiecare dintre cazuri. Vom lua în considerare 3 scenarii diferite:
1. Lipsa datelor
Aici trebuie să pornim de la nimic – nu avem informații despre o rețea – nici pe hârtie, nici în format digital. În acest caz, lucrătorii de teren trebuie să iasă în teren și să facă un inventar al unui anumit element al unei rețele, să-și noteze parametrii și apoi să-i introducă într-un sistem. Aceasta este o muncă manuală obositoare, care este, de asemenea, foarte predispusă la erori umane atât în procesul de colectare cât și în cel de încărcare a datelor într-un sistem. Aceste erori posibile pot încetini procesul de colectare a datelor și mai mult, deoarece trebuie identificate și corectate, ceea ce înseamnă, de obicei, colectarea din nou a unei părți a datelor.
GlobIQ accelerează această parte a procesului datorită unei aplicații-suport care ajută la colectarea datelor în cât mai puțini pași posibili. Datele sunt colectate, digitalizate și stocate imediat datorită unei aplicații mobile.
Pentru rețelele electrice în mod specific, avem aplicația Low-Voltage Topology
Aceasta folosește Inteligența Artificială pentru a recunoaște vocea și imaginile. Aplicația suportă colectarea datelor și verificarea/actualizarea datelor pentru structurile energetice, cum ar fi: stații de medie tensiune și joasă tensiune, dulapuri electrice etc. Datorită tehnologiei de recunoaștere a imaginilor, aplicația poate citi automat parametrii elementelor grilei din imaginile realizate în teren. Aplicația este acționată vocal, deci este extrem de utilă în situațiile în care introducerea manuală a informațiilor pe un dispozitiv mobil se dovedește a fi dificilă.
2. Date stocate pe hârtie
Un alt caz este atunci când avem deja o anumită cantitate de date colectate - acest lucru se aplică în special companiilor care operează pe piață de zeci de ani și care au fost prezente cu mult înainte de era digitală, așa cum se întâmplă adesea în cazul marilor companii de stat din sectorul telco sau al utilităților. De obicei, acestea stochează o cantitate mare de informații despre rețelele lor, dar este greu accesibilă angajaților și inaccesibilă sistemelor moderne. Pentru a fi de orice folos, aceste documente trebuie scanate, iar informațiile extrase și organizate.
GlobIQ utilizează aplicația-suport LocDoc, folosind algoritmi AI, pentru a citi și organiza documente scanate și a extrage categorii definite de date. LocDoc poate extrage și clasifica datele în medie de peste 10 ori mai rapid decât un om care efectuează aceeași muncă.
3. Formate de date incompatibile
Al treilea scenariu de caz - avem acces la un fel de date digitalizate, dar sunt stocate în formate diferite - incompatibile între ele și incompatibile cu sistemul care ar trebui să le utilizeze. Această problemă poate fi abordată și cu ajutorul GlobIQ, care este susținută de platforma FME - un instrument popular pentru agregarea și prelucrarea datelor. Datorită scripturilor automate, FME poate unifica formatele de date colectate mult mai rapid și mai precis decât s-ar putea face manual. FME acceptă mai mult de 450 de formate de date diferite și toate sistemele de coordonate geografice cunoscute.
Să vedem unde ne aflăm după acești pași.
- Am colectat date pe care anterior nu le aveam,
- Am digitizat datele pe care le-am avut pe hârtie sau
- Am convertit și fuzionat date în diferite formate pentru a fi compatibile între ele și cu sistemul în care vor fi utilizate.
Doar în acest moment, când avem toate datele colectate și organizate, putem începe să ne gândim efectiv la implementarea oricăror soluții pe care le asociem de obicei cu orașele inteligente.
După cum sperăm că am putut arăta, datele de înaltă calitate și, prin urmare, etapa de colectare și clasificare a datelor sunt esențiale pentru funcționarea sistemelor inteligente și a orașelor. Ele nu pot funcționa, cu atât mai puțin la un nivel ridicat, fără date. Cu toate acestea, acest element este adesea ignorat. Presupunem că avem date, între timp, acest lucru este adesea departe de a fi adevărat.
Acestea fiind spuse, colectarea de date, pe cât de importantă este, este doar primul pas către un oraș inteligent. Datele colectate trebuie încă să fie prelucrate pentru a efectua anumite procese. Iar acest lucru necesită un set total diferit de soluții și instrumente IT care ajută, de exemplu, la vizualizarea și gestionarea activelor digitalizate. Puteți afla mai multe despre ele în timpul prezentării "Orașele inteligente au nevoie de instrumente inteligente. Cum să digitalizăm și să gestionăm activele geospațiale într-un mod inteligent" care va avea loc pe 2 noiembrie, de la ora 11:15, ca parte a secțiunii "Soluții geospațiale inteligente" a Conferinței Smart Cities of Romania 2021.
Despre Globema
Globema este un important furnizor de software geospațial și produse și servicii IT pentru companii din domeniul telecomunicațiilor, energiei electrice, termoficare, precum și multe altele (comerț electronic, transport și logistică, retail, finanțe, asigurări, printre altele).
Suntem specializați în soluții IT din domeniile:
- gestionarea activelor rețelei și a angajaților care desfășoară activități în teren,
- utilizarea profesională a hărților digitale,
- integrarea sistemelor IT,
- analize utilizând metode AI/ML,
- digitalizare.
Globema este partener al General Electric (GE), Google și Safe Software.
În cei 25 de ani de funcționare ai Globema, aproape 600 de companii și instituții din întreaga lume au beneficiat deja de soluțiile și serviciile noastre. Printre clienții noștri se numără: GE Energy, Multimedia, Innogy, E.ON, PGE, UPC, Vodafone, Delgaz Grid, Netia, T-Mobile, ING sau Bolt, dar și entități mai mici.
Din 2012 Globema are statutul de Centru de Cercetare și Dezvoltare și desfășoară proiecte inovatoare în ceea ce privește sursele regenerabile de energie, inteligență artificială și soluții pentru rețelele electrice. Ca unitate de cercetare și dezvoltare, aceasta cooperează cu universități și instituții științifice de top din Polonia.
În prezent, Globema are 6 sucursale și peste 150 de angajați. Sediul central se află în Varșovia, cu alte birouri în Łódź, România, Republica Cehă, Serbia și SUA.
Pentru mai multe informații despre Globema accesați www.globema.ro.